Weergave Blokken Lijsten

Elektronische aanwezigheidsregistratie bouwwerven € 500.000,00

De verplichting tot de elektronische aanwezigheidsregistratie voor tijdelijke of mobiele bouwwerven is tot en met 29.02.2016 van toepassing op werken in onroerende staat boven € 800.000,00, exclusief BTW. Voor werven opgestart vanaf 01.03.2016 wordt deze drempel teruggeschroefd naar werven van minimaal € 500.000,00, exclusief BTW.

Lees meer

Documenten sociale zekerheid: e-Box

De e-Box is een elektronische brievenbus waarin uw onderneming snel, eenvoudig en in alle veiligheid de documenten van de instellingen van de sociale zekerheid ontvangt. Verschillende documenten zal u in de nabije toekomst sowieso niet meer op papier ontvangen, doch enkel via de e-Box van uw onderneming. In die zin is het aangewezen de stappen te volgen om uw e-Box voor de onderneming te activeren en de onlinediensten te gebruiken. Meer informatie vindt u terug op www.samendigitaal.be. Er kan ook steeds contact worden opgenomen met het contactcenter van RSZ via 02/511.51.51.

PC 201.00 – Ecocheques of bruto premie

Met de loonverwerking van de maand april 2016 zullen wederom ecocheques of een bruto premie worden verwerkt voor de bedienden uit PC 201.00, naargelang de eerder gemaakte afspraken. De procedure verloopt identiek als in het verleden. Net zoals voordien verzorgt Salar de bestelling van uw ecocheques of verwerking van de bruto premie, tenzij andere afspraken werden gemaakt.

Lees meer

PC 313.00 – Jaarlijkse premie vanaf 2016

Door het sectorakkoord 2015-2016 van PC 313.00 wordt vanaf 2016 een nieuwe jaarlijkse premie ingevoerd. Een voltijdse werknemer heeft recht op een jaarlijkse bruto premie van € 250,00. De helft van deze premie wordt toegekend op 1 juli, de andere helft op 31 december. Voor deeltijdse weknemers of werknemers die niet de gehele referteperiode hebben gewerkt, wordt dit bedrag pro rata aangepast.

Lees meer

Spitsuur HR 08.03.2016

Op dinsdag 8 maart 2016 organiseert Salar, in samenwerking met advocatenkantoor Vermeulen – Heylen – Michiels – De Graeve, een ontbijtseminarie. Tijdens dit Spitsuur HR brengen wij u graag op de hoogte over de wijzigingen naar aanleiding van de taxshift en de do’s en don’ts bij een (onverwacht) bezoek van sociale inspectie. Het ontbijtseminarie gaat door op dinsdag 8 maart in 4Wings te Oevel. Inschrijven is mogelijk tot 4 maart en dit via http:///www.spitsuurhr.be/.

Trillium – Jaaroverzicht tewerkstellingsmaatregelen

In februari stuurt RSZ aan alle werkgevers een overzicht van de toegepaste werkstellingsmaatregelen, Trillium genaamd. Deze gegevensoverdracht gebeurt via de e-Box (beveiligde elektronische brievenbus via de portaalsite van de sociale zekerheid) of via de gewone post. Dit jaarlijks overzicht moet binnen de maand volgend op de ontvangst schriftelijk worden meegedeeld aan de werknemers (eventueel via de vakbondsafvaardiging of ondernemingsraad).

Lees meer

Gewaarborgd loon bij ski-ongeval?

Indien een werknemer arbeidsongeschikt is naar aanleiding van een ski-ongeval dient de werkgever in de meeste gevallen gewaarborgd loon te betalen. Uiteraard moeten de algemene voorwaarden om recht te hebben op gewaarborgd loon voldaan zijn. Indien het gaat om een zware fout van de werknemer of een ongeval dat zich heeft voorgedaan tijdens een sportcompetitie of –exhibitie waarvoor er toegangsgeld betaald moest worden en waarvoor de sporter zelf een vergoeding heeft ontvangen, is geen gewaarborgd loon verschuldigd.

PC 142.01 - Anciënniteitsverlof

Recent werd in PC 142.01 een cao afgesloten waardoor met ingang van 01.01.2016 arbeiders na 15 jaar anciënniteit in de onderneming recht hebben op 1 dag anciënniteitsverlof. Vanaf een anciënniteit van 30 jaar in de onderneming worden dit in totaal 2 dagen. Dit anciënniteitsverlof wordt toegekend in het kalenderjaar waarin de arbeider de vooropgestelde anciënniteit bereikt. Het opgebouwde anciënniteitsverlof blijft tijdens de daaropvolgende jaren behouden tot het jaar waarin er eventueel een nieuwe anciënniteit bereikt wordt.

Jaarverslag interne dienst preventie en bescherming op het werk

Uiterlijk op 31.03.2016 moeten alle werkgevers het verslag over de werking van de interne dienst voor preventie en bescherming op het werk (IDPBW) aan de Algemene Directie Toezicht op het Welzijn op het Werk bezorgen. Dit jaarverslag moet worden opgemaakt door de preventieadviseur en bevat een samenvatting van de preventiemaatregelen die in 2015 door de onderneming werden toegepast. De nodige formulieren hiertoe zijn beschikbaar op www.werk.belgie.be.

Bonusplan 2016

Een werkgever kan aan zijn werknemers een niet-recurrent resultaatsgebonden voordeel toekennen, beter bekend als een bonusplan. Hij kan hiermee zijn personeel belonen voor het behalen van een onzekere doelstelling. Een goedgekeurd bonusplan is zowel sociaal als fiscaal voordelig, maar is aan strikte voorwaarden gebonden. Een bonusplan met als referteperiode kalenderjaar 2016 dient uiterlijk 30.04.2016 volledig afgerond te zijn.

Lees meer