Welzijnswet voor dienstboden en huispersoneel

Sinds 15.05.2023 zijn ook dienstboden en huispersoneel onderworpen aan de welzijnswetgeving. Hierdoor geldt er vanaf nu ook een verplichte aansluiting bij een externe preventiedienst. Bovendien moet de werkgever een risicoanalyse uitvoeren en passende maatregelen treffen, informatie verstrekken over de risico’s en preventiemaatregelen, zorgen voor een gezondheidstoezicht bij de externe preventiedienst, …. De externe preventiedienst kan de werkgever hierbij begeleiden.

Indien de werkgever reeds een dienstbode of huispersoneel in dienst had voor 15.05.2023, moet dit in orde gebracht worden tegen 15.05.2024. Voor nieuwe indiensttredingen geldt dit vanaf aanvang van de tewerkstelling.

Een belangrijk aspect hierbij is het uitvoeren van een risicoanalyse en het uitwerken van preventiemaatregelen. De externe preventiedienst kan u hierbij helpen, maar ook via de tool van FOD WASO kan u dit opmaken. Zie hiervoor: https://www.beswic.be/nl/kmo/oira-uw-online-risicoanalyse.