PC 124.00 – Elektronische aanwezigheidsregistratie bouwwerven
11 maart 2014
De elektronische aanwezigheidsregistratie voor tijdelijke of mobiele bouwwerven treedt in voege op 01.04.2014. Deze verplichting geldt zowel voor hoofd- als onderaannemers en heeft betrekking op werken in onroerende staat boven € 800.000,00. De registratie moet gebeuren via een elektronisch aanwezigheidsregistratiesysteem of via een alternatieve automatische registratiewijze. De gegevens die hieruit voortkomen, worden doorgestuurd naar een databank die door de RSZ wordt beheerd.
De RSZ zal hiervoor een applicatie voorzien. Op die manier kan elke werkgever/aannemer de sociale persoonsgegevens van zijn eigen aanwezige werknemers controleren.
Elke werkgever, aannemer, onderaannemer of bouwdirectie die actief is op tijdelijke en mobiele bouwplaatsen moet zijn medecontractant informeren over de registratieplicht en de registratiemiddelen die op de werf kunnen gebruikt worden. Daarnaast moeten zij controleren of de opdrachtgever van de werken, de bouwdirectie en de veiligheidscoördinator voorzien zijn van een compatibel registratiemiddel. Als dat niet het geval is, moet de werkgever/aannemer dergelijk registratiemiddel bezorgen of contractueel vastleggen dat hij de registratieverplichting zal uitvoeren via een andere automatische registratiewijze.
Indien gebruik gemaakt wordt van deze elektronische aanwezigheidsregistratie kan het fiscaal voordeel op de overuren opgetrokken worden van 130 overuren naar 180 overuren op jaarbasis en per werknemer. Gelieve onze diensten hiervan op de hoogte te brengen.