Arbeidsreglement psychosociale risico's: deadline!

Sedert 01.09.2014 is er een nieuwe regelgeving m.b.t. psychosociale risico’s van toepassing (zie bericht info.salar.be d.d. 03.09.2014). Deze nieuwe regelgeving moet ten laatste op 28.02.2015 als bijlage aan uw arbeidsreglement zijn toegevoegd. Om in orde te zijn, dient u de bijgevoegde bijlage aan te vullen op de laatste pagina, een kopie te overhandigen aan elke werknemer en een afschrift over te maken aan de Toezicht op de Sociale Wetten (waarvan het adres in het arbeidsreglement staat).

De nieuwe regelgeving heeft een ruimere insteek dan enkel geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag op het werk. Als werkgever dient u voortaan oog te hebben voor de preventie van alle psychosociale risico’s. Het betreft zowel psychische als lichamelijke schade met een impact op individueel of collectief niveau (o.a. burn-outs, angsten, zelfmoordgedachten en stress).

Indien een werknemer meent schade te ondervinden, kan hij om een informele of een formele psychosociale interventie verzoeken. De informele fase zal verlopen via de vertrouwenspersoon of de preventieadviseur psychosociale aspecten. De werknemer kan voor een formele procedure enkel terecht bij de preventieadviseur psychosociale aspecten.

Bijkomende informatie of een verdere uitwerking van een beleid m.b.t. de psychsociale risico’s op maat van uw onderneming kan u opvragen bij uw interbedrijfsgeneeskundige dienst.