Wijziging arbeidsreglement - Psychosociale risico’s

Met ingang van 01.09.2014 is een nieuwe regelgeving m.b.t. psychosociale risico’s in voege getreden. Hiervan moet een bijlage aan het arbeidsreglement toegevoegd worden voor 01.03.2015. Het volstaat dat u bijgevoegde bijlage op de laatste pagina aanvult, ondertekent, aan elke werknemer een kopie overhandigt en een afschrift overmaakt aan Toezicht op de Sociale Wetten (waarvan u het adres tevens in het arbeidsreglement kan terugvinden).

Waar in het verleden vooral aandacht werd besteed aan geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag op het werk, is de insteek nu veel ruimer. In het globaal preventiebeleid dient u als werkgever oog te hebben voor de preventie van alle psychosociale risico’s. Het gaat hierbij om psychische of lichamelijke schade met een impact op individueel of collectief niveau (o.a. burn-outs, angsten, zelfmoordgedachten en stress).

De werknemer die meent gezondheidsschade te ondervinden, kan een verzoek indienen tot informele of formele psychosociale interventie. Voor de informele fase kan hij terecht bij de vertrouwenspersoon of de preventieadviseur psychosociale aspecten. Een verzoek tot formele psychosociale interventie (al dan niet voor feiten van geweld, pesterijen of ongewenst seksueel gedrag op het werk) kan de werknemer enkel indienen bij de preventieadviseur psychosociale aspecten.

Voor bijkomende informatie of verdere uitwerking van een beleid op ondernemingsvlak m.b.t. de psychosociale risico’s kan u contact opnemen met uw interbedrijfsgeneeskundige dienst.